Scotch Whisky - Creative Fire: The Story of Scotland's Greatest Export

Stuart Delves
2007
ISBN: 1-904879-71-3

Engelskspråkig utgåva, 192 s

Författarens uppdrag med den här boken var tydligen att skriva om Scotch Whisky som företeelse och i dess egenskap som "meta-varumärke". Alltså ingenting om specifika whiskysorter, utan om den skotska whisky själv, med de myter, idéer, legender som utgör dess särart.

Tanken är tilltalande, men jag kan bara säga att det känns som om han missat målet.

Författaren har en bakgrund som copywriter och marknadsförare och det missar han aldrig att poängtera. Boken består av tiotalet löst sammanhållna essäer, mer eller mindre fantasifulla. Fakta och fiktion blandas med författarens egna minnen och associationer. Dessutom envisas han med att kommentera sin egen text i fotnötter i slutet av varje avsnitt.

Mina förväntningar var annorlunda. Man hade kunnat göra så mycket annat av temat. Vad är det som gör skotsk whisky skotsk? Från en konsuments krassa synvinkel, vad är det som får oss att välja den framför irländsk, japansk, svensk eller indisk whisky?
Var finns särprägeln? Han hade kunnat utveckla sig om det kulturella eller etniska arvet, geografin, klimatet eller någon slags nationalromantik. Inte då. Jag saknar fortfarande den boken.
Jag är inte särskilt förtjust i Compton Mackenzies Massor av Whisky (Whisky Galore) heller, men faktum är att den känns mer rätt än Delves självbelåtna betraktelser över sina marknadsföringsuppdrag.

Den här är inget man kan rekommendera.


Betyg: